اختلال استرس پس از سانحه
نوشته شده توسط : spudgene

سیلوسایبین و درمان PTSD

تعریف تروما

تروما (ضربه روحی و روانیدر پزشکی به واکنش های روانی جدی گفته می شود که پس از قرار گرفتن در معرض یک رویداد آسیب زا یا استرس زا ایجاد می شود. تروما نتیجه رویدادهای ناراحت‌کننده و استرس‌زایی است که احساس امنیت فرد را از بین می‌برد و باعث احساس خطر و درماندگی می شود. ترومای روانی فرد را درگیر اضطراب، احساسات و خاطرات ناراحت‌کننده می کند، احساساتی که در طول زمان بهبود نیافته و از بین نمی‌روند. همچنین می‌تواند باعث بی‌حسی، قطع ارتباط و عدم اعتماد به دیگران شود. همه ما در مقطعی از زندگی خود تروما را تجربه می کنیم، اما سلامتی ما بستگی به این دارد که چگونه اثرات آن ضربه را مدیریت کنیم. تخمین زده می شود که حدود ۷۰ درصد از بزرگسالان در جهان حداقل یک رویداد آسیب زا را در طول زندگی خود تجربه می کنند. ۲۰ درصد از افراد پس از تجربه یک رویداد آسیب زا، دچار تروما شده و حدود ۱۳ میلیون نفر سالانه به اختلال استرس پس از مبتلا می شوند.

علل اختلال استرس پس از سانحه

شما می توانید پس از زندگی کردن یا دیدن یک رویداد آسیب زا، مانند جنگ، یک بلای طبیعی، تجاوز جنسی، سوء استفاده فیزیکی یا یک حادثه بد، دچار PTSD شوید. PTSD باعث می شود پس از پایان خطر احساس استرس و ترس کنید. زندگی شما و اطرافیانتان را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

PTSD در زمان های مختلف برای افراد مختلف شروع می شود. علائم PTSD ممکن است بلافاصله پس از یک رویداد ترسناک شروع شود و سپس ادامه یابد. سایر افراد ماه ها یا حتی سال ها بعد علائم جدید یا شدیدتر را نشان می دهند. PTSD اغلب به شدت تروما مربوط می شود، اینکه آیا تروما تکرار شده است یا نه، نزدیکی فرد به تروما و رابطه آنها با قربانی یا عامل تروما چیست.

 

برای در نظر گرفتن PTSD، علائم و نشانه‌ها باید بیش از یک ماه طول بکشد و به اندازه‌ای شدید باشد که در مدرسه، کار یا روابط تداخل ایجاد کند. PTSD ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، حتی کودکان.

 

علائم و نشانه ها

علائم PTSD ممکن است ماه ها تا سال ها طول بکشد. علائم PTSD ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

فلاش بک، یا احساس اینکه رویداد دوباره اتفاق می افتد

مشکل خواب یا کابوس

احساس تنهایی یا جدا شدن از دیگران

از دست دادن علاقه به فعالیت ها

داشتن طغیان های خشمگین یا سایر واکنش های شدید

احساس نگرانی، گناه یا غمگینی

افکار ترسناک

داشتن مشکل در تمرکز

داشتن دردهای فیزیکی مانند سردرد یا معده درد

اجتناب از خاطرات، افکار یا احساسات در مورد آنچه که با رویدادهای آسیب زا مرتبط است

مشکلات به خاطر سپردن

باورهای منفی در مورد خود یا دیگران

تحریک پذیری

احساس بسیار هوشیاری

به راحتی مبهوت کردن

علائم اضطراب، افسردگی و مصرف مواد نیز در افراد مبتلا به PTSD دیده می شود.

 

تست PTSD

طبق گفته موسسه ملی سلامت روان، پزشکی که تجربه کمک به افراد مبتلا به بیماری های روانی، مانند روانپزشک یا روانشناس را دارد، می تواند PTSD را تشخیص دهد.

 

کمک بگیر

راه های مختلفی وجود دارد که فردی می تواند PTSD را مدیریت کند. صحبت با یک پزشک یا مشاور ویژه آموزش دیده به بسیاری از افراد مبتلا به PTSD کمک می کند. به این روش گفتار درمانی می گویند. داروها می توانند به شما کمک کنند احساس ترس، تنش و افسردگی کمتری داشته باشید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا آنها کار کنند.

 

 

یاد بگیرید که چگونه در مورد سلامت روان صحبت کنید تا به شما کمک کند با یکی از عزیزان خود صحبت کنید که ممکن است فکر کنید با هر گونه نگرانی در مورد سلامت روان مواجه است.





:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: